Jogeshvari

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(Redirected from Jogeshwari Caves)
Author:Laxman Burdak, IFS (R)

Jogeshwari Caves (जोगेश्वरी गुफाएँ) are some of the earliest Buddhist cave temples sculptures located in the Mumbai suburb of Jogeshwari, India.

The caves date back to 520 to 550 CE. These caves belongs to the last stage of the Mahayana Buddhist architecture, which was later taken over by the Hindus .

Origin

Variants

History

According to historian and scholar Walter Spink, Jogeshwari is the earliest major cave temple in India and (in terms of total length) "the largest".[1]

The caves are located off the Western Express Highway, and are surrounded by encroachments. The caves are accessed through a long flight of stairs into the main hall of this cavernous space. It has many pillars and a Lingam at the end. Idols of Dattatreya, Hanuman, and Ganesh line the walls. There are also relics of two doormen. The cave also has a murti and footprints of goddess Jogeshwari (Yogeshwari), whom the area is named after. The goddess is considered a Kuladevi by some Marathi people, and also worshipped by some migrant groups from Gujarat.

जोगेश्वरी

विजयेन्द्र कुमार माथुर[2] ने लेख किया है ...जोगेश्वरी (AS, p.371) महाराष्ट्र में गोरेगाँव स्टेशन से 21 मील (लगभग 33.6 कि.मी.) की दूरी पर दक्षिण में अंबोली ग्राम के निकट स्थित है। जोगेश्वरी या योगेश्वरी का विशाल गुहा मंदिर भी है, जो एलोरा के कैलास [p.372]: मंदिर के अतिरिक्त भारत का सबसे विशाल गुहा मंदिर माना जाता है। यहाँ के गुहा मंदिर का निर्माण काल 7वीं-8वीं शती ई. (उत्तर गुप्त काल) है। गुफ़ा का अधिकांश भाग भू-गर्भ में बना है। इसका पत्थर भुरभुरा है और इसी कारण अनेक मूर्तियाँ और गुहास्तंभ आदि समय के प्रवाह में नष्ट-भ्रष्ट हो गए हैं। शिव आदि हिन्दू देवों की सुंदर मूर्तियाँ गुहा के भीतर थीं, जो अब जीर्ण-शीर्ण व्यवस्था में है। इनका कलात्मक संबंध एलिफ़ेंटा की मूर्तियों से स्थापित किया जा सकता है। जोगेश्वरी की गुफ़ा में जल निर्यात का सुंदर प्रबंध किया गया था।

External links

References

  1. Walter M. Spink; University of Michigan. Center for South and Southeast Asian Studies (1967). Ajanta to Ellora. Marg Publications.
  2. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.371-372