Kokamukha

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(Redirected from Kokāmukha-tīrtha)
Author:Laxman Burdak, IFS (R)

Kokamukha (कोकामुख) is a pilgrim mentioned in Mahabharata. It was probably located in Punjab region.

Variants

Origin

Jat clans

History

Tej Ram Sharma[1] writes... 2. Himavacchikhara (हिमवच्छिखर) (No. 36, L. 5, L. 10) (Damodarpur Copper-plate Inscription of the time of Budhagupta (=A.D. 476-94)) : Literally meaning 'the peak of the Himalayas' it has been identified with Barahachatra (Varahaksetra) in Nepal, 668 which is the same as the Kokamukha tirtha mentioned in the Mahabharata and the Puranas. 669 The original temples of the gods Kokamukha and Svetavaraha referred to in the record 670 along with Himavac-Chikhara, were situated at this place. 671


668. Select Inscriptions by D. C. Sircar, p. 337, f.n. 3.

669. Studies in the Geography of Ancient and Medieval India by D. C. Sircar. p. 222. ,

670. No. 36, LL. 5-10.

671. Studies in the Geography of Ancient and Medieval India by D. C. Sircar. p. 222.

कोकामुख

विजयेन्द्र कुमार माथुर[2] ने लेख किया है ... कोकामुख (AS, p.229) : कोकामुख का उल्लेख महाभारत, वनपर्व में हुआ है- 'कोकामुखमुपस्पृश्य ब्रह्मचारी यतव्रत:, जातिस्मरत्वमाप्नोति दृष्टमेतत् पुरातनै:' (महाभारत, वनपर्व 84, 158.)

अर्थात् संयम-सम्पन्न ब्रह्मचारी कोकामुख तीर्थ में जाने से पूर्वजन्मों का वृत्तांत जान लेता है। यह बात प्राचीन लोगों की अनुभूत है। महाभारत, वनपर्व के अंतर्गत तीर्थों के वर्णन में इसका उल्लेख है। प्रसंग से कोकामुख की स्थिति पंजाब में जान पड़ती है, क्योंकि आगे 84, 160 में सरस्वती नदी के तीर्थों का वर्णन है। कोकामुख का उल्लेख 'उर्वशीतीर्थ' और 'कुंभकर्णाश्रम' (84, 157) [p.230]: के आगे है, किंतु इन स्थानों का अभिज्ञान अनिश्चत है। श्री नं. ला. डे के अनुसार कोकामुख, ज़िला पूर्णिया में स्थित वराह क्षेत्र है। श्री वासुदेव शरण अग्रवाल के मत में यह गंगा की उत्तरपूर्वी सहायक नदी सुनकोसी और ताम्ररुणा नदियों के संगम पर स्थित था। (कादंबिनी, सितम्बर 1962)

In Mahabharata

Kokamukha (कॊका मुख) (Tirtha) in Mahabharata (II.82.137), (XIII.26.49),


List of Mahabharata people and places includes Kokamukha (कॊका मुख) (Tirtha) in (II.82.137)[3].... A wise man by bathing next at Kumbhakarnasrama (कुम्भकर्णाश्रम) (III.82.136) becometh adored in the world. The ancients knew that by touching the waters of Kokamukha (कॊका मुख) (III.82.137) with steady vows and leading Brahmacharya mode of life, the memory of one's former life is revived.


Anusasana Parva/Book XIII Chapter 26 mentions the sacred waters on the earth. Kokamukha (कॊका मुख) (Tirtha) is mentioned in Mahabharata (XIII.26.49). [4]..... By repairing to Chandalikashrama and bathing in the tirtha called Kokamukha, having subsisted for sometime on potherbs alone and worn rags for vestments, one is sure to obtain ten maidens of great beauty for one's spouses.

External links

References

  1. Personal and geographical names in the Gupta inscriptions/Place-Names and their Suffixes,p.262
  2. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.229
  3. सनात्वा कॊका मुखे पुण्ये बरह्म चारी यतव्रतः, जातिस्मरत्वं पराप्नॊति दृष्टम एतत पुरातने (II.82.137)
  4. कॊका मुखे विगाह्यापॊ गत्वा चण्डालिकाश्रमम, शाकभक्षश चीरवासाः कुमारीर विन्दते दश (XIII.26.49)