Dadu Dayal

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Dadu Dayal (1544—1603) was a poet-sant from Gujarat, India, a religious reformator which have said against formalism and priestcraft. He was reputedly found by an affluent business man floating on the river Sabarmati. He later moved to Naraina, near Jaipur Rajasthan, where he gathered around himself a group of followers, forming a sect that became known as the Dadupanth.[1]. This organization has continued in Rajasthan to the present-day.

History

It is generally agreed that he was born in 1544, but that his birth place was Ahmedabad is disputed. His father, Lodi Ram, was said to have been a merchant. Dadu's life was spent at Sambhar in Rajasthan , and it is not improbable that he was even born in one of villages of the region. The teacher who revolutionized Dadu's ideas belonged to Ramanandi tradition. His disciple Sundar Das refers to him as Vriddhanand. His growing fame in Rajasthan resulted in the emperor [[Akbar]'s leading dignitary, Raja Bhagwan Das, becoming his disciple. The raja introduced him to Akbar before his departure from Fatahpur Sikari for Kabul in 1584. After a short stay at capital Dadu left for Rajasthan. In last days of his life he left for Nairaina in Rajasthan, where he died in 1603. Dadu's eldest son Garib Das , performed his father's last rites. Tilu Jat, Mohan Daftari, Rajjab Das, and Sundar Das compiled Dadu Dayal's hymns and poems known as Bānī. [2]

Dadu Dayal ideology

"Dadu" means brother, and "Dayal" means "the compassionate one".

This organization has continued in Rajasthan to the present-day and has been a major source of early manuscripts containing songs by Dadu and other North Indian saints. Dadu's compositions in Braj language were recorded by his disciple Rajjab and are known as the Dadu Anubhav Vani, a compilation of 5,000 verses. Another disciple, Janagopal, wrote the earliest biography of Dadu.[3]

Dadu alludes to spontaneous (sahaja) bliss in his songs. Much of the imagery used is similar to that used by Kabir, and to that used by earlier Sahajiya Buddhists and Nath yogis. Dadu believed that devotion to God should transcend religious or sectarian affiliation, and that devotees should become non-sectarian or "Nipakh". He has something to say about that:[4]

So kāfir jo bolai kāf; The infidel is one who tells a lie;
dil apna nahim rakhe sāf...One whose conscience is not clear...


Dadu had 100 disciples that attained samadhi. He instructed additional 52 disciples to set up ashrams, 'Thambas' around the region to spread the Lord's word. Dadu ji spent the latter years of his life in Naraiana, a small distance away from the town of Dudu, near Jaipur city. Five thambas are considered sacred by the followers; Naraiana, Bhairanaji, Sambhar, Amer, and Karadala (Kalyanpura). Followers at these thambas later set up other places of worship.

नरैना

विजयेन्द्र कुमार माथुर[5] ने लेख किया है ...नरैना (AS, p.480) राजस्थान का एक ऐतिहासिक स्थान है। यह सांभर के निकट स्थित है। इस स्थान पर 1603 ई. में उत्तरी भारत के प्रसिद्ध संत तथा हिन्दी के कवि महात्मा दादू का निर्वाण हुआ था। दादू ने अपने मत का प्रथम बार प्रतिपादन नरैना में ही किया था। नरैना में 1833 ई. में निर्मित दादू का एक मंदिर भी है, जो आसपास के क्षेत्र में बहुत प्रसिद्ध है।

नरायणा दादूद्वारा का इतिहास तथा वर्तमान मठाधीश

नरायणा संत श्री दादू दयाल जी की तपोस्थली के रूप में प्रसिद्ध है. यहाँ पर दादू पंथ की सर्वोच्च पीठ दादूद्वारा स्थित है. इस स्थान पर 1603 ई. में उत्तरी भारत के प्रसिद्द संत तथा कवि महात्मा दादू का निर्वाण हुआ था. इन्होने अपने मत का प्रथम बार प्रतिपादन नरैना में ही किया था. 1833 में बना इनका एक मंदिर भी यहाँ है. [6]

संत दादू दयाल जी द्वारा प्रवर्तित दादू पंथ को नरायणा के खंगारोत शासकों द्वारा संरक्षण दिया गया था. यहाँ के शासक नारायण दास के अनुरोध पर दादूजी सांभर से नरायणा आये थे एवं यहीं पर अपनी प्रमुख गद्दी स्थापित की. नरायणा के दादू द्वारे में हस्तलिखित ग्रंथों एवं प्राचीन गुटकों के रूप में शोध और अनुसन्धान की प्रचुर सामग्री सुरक्षित है. [7]

दादू दयाल जी के व्यक्तित्व से प्रभावित होकर यहाँ के तत्कालीन जागीरदार ठा. नारायण सिंह ने अपनी जागीरदारी संत दादू दयाल जी को समर्पित कर दी थी और अपना नाम बदल कर नारायण दास रख लिया था. उसके बाद से ही नरायना ठिकाना गुरुद्वारा के अधीन चला आ रहा है और भारत के आज़ाद होने तक यहाँ पर दादूद्वारा की ही जागीरदारी थी.

वर्तमान में दादूद्वारा मठ के मठाधीश स्वामी श्री गोपाल दास जी महाराज है. जो मूल रूप से सीकर जिले के निवासी है और जाति से जाट हैं. स्वामी श्री गोपाल दास जी का जन्म बिजारनिया गोत्र में हुआ था. कहते है के पहले गोपाल दास जी महाराज के माता पिता के कोई संतान नहीं थी. तब उन्होंने संत श्री दादू दयाल जी की तपोस्थली में आकर मनौती मांगी कि हमारे संतान हो जाती है तो हमारी पहली पुत्र संतान को दादू द्वारा कि सेवा के लिए सौंप दिया जायेगा. उसके बाद गोपाल दास जी का जन्म हुआ तथा मनौती के चलते श्री गोपाल दास जी को उनके माता पिता द्वारा बचपन में ही दादूद्वारा के तत्कालीन मठाधीश स्वामी श्री हरी राम दास जी महाराज को सौंप दिया गया था. तब से श्री गोपा दास जी महाराज दादूद्वारा में ही पले बढे और श्री हरी राम दास जी महाराज के देवलोक गमन के बाद श्री गोपाल दास जी महाराज को मठाधीश बनाया गया. वर्तमान में दादूद्वारा नरायणा में शेखावाटी के कई जाट छात्र रह कर शिक्षा ग्रहण कर रहे है.


External links

References

  1. Dadu Hindu saint at Encyclopædia Britannica Online.
  2. The Wonders that was India, Vol.II, by S.A.A. Rizvi, 1987, p.366
  3. Nayak, Sujatha (1996). "Dadu Dayal". In Sivaramkrishna, M.; Roy, S. Poet-Saints of India. New Delhi: A Sterling Paperback. pp. 90–100. ISBN 81-207-1883-6.p.96
  4. Upadhaya, K. N. (1980). Dadu the Compassionate Mystic. Punjab: Radha Soami Satsang Beas.p.10
  5. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.480
  6. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.480
  7. Dr. Raghavendra Singh Manohar:Rajasthan Ke Prachin Nagar Aur Kasbe, 2010,p. 77

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