Kalyani River

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Author:Laxman Burdak, IFS (R)

Kalyani (कल्याणी) was name of a river and area around it in Sri Lanka near Colombo. Kalyani was the Capital of Naga king Maniakkhika during the time of Buddha. It is mentioned in Mahavansa/Chapter 1.

Variants

History

कल्याणी

विजयेन्द्र कुमार माथुर[1] ने लेख किया है ...

1. कल्याणी (AS, p.150) : कल्याणी, बीदर ज़िला (मैसूर) चालुक्यों की प्रसिद्ध राजधानी थी। यह तुलजापुर से हैदराबाद जाने वाली सड़क पर अवस्थित है। प्रारम्भ में यह उत्तर चालुक्य काल में राज्य के पश्चिमी भाग की राजधानी थी। मैसूर राज्य के 'भारंगी' नामक स्थान से प्राप्त पुलकेशियन चालुक्य के एक अभिलेख में कल्याणी का उल्लेख है।

[p.151]: पूर्व और उत्तर-चालुक्यकाल के बीच में राष्ट्रकूट नरेशों ने मलखेड़ नामक स्थान पर अपने राज्य की राजधानी बनाई थी, किन्तु चालुक्य राज्य के पुररुद्धारक तैला (973-997 ई.) ने कल्याणी को पुनः राजधानी बनने का गौरव प्रदान किया। 11वीं शती में चालुक्यराज सोमेश्वर प्रथम के राजत्वकाल में कल्याणी की गणना परम समृद्धिशाली नगरों में की जाती थी। धर्मशास्त्र के प्रसिद्ध ग्रंथ मिताक्षरा का रचयिता विज्ञानेश्वर कल्याणी-नरेश विक्रमादित्य चालुक्य की राजसभा का रत्न था। 12वीं शती के मध्य में चालुक्यों का राज्य कलचुरी नरेशों द्वारा समाप्त कर दिया गया। इसके बाद से कल्याणी से राजधानी भी हटा ली गई।

कल्याणी के क़िले में मोहम्मद बिन तुग़लक़ के दो अभिलेख हैं, जिनमें कल्याणी को दिल्ली की सल्तनत का अंग बताया गया है। तत्पश्चात् कल्याणी बहमनी राज्य में सम्मिलित कर ली गई।

बहमनी नरेशों ने कल्याणी के प्राचीन हिन्दू दुर्ग का युद्ध में गोलाबारी से रक्षा की दृष्टि से समुचित रूप में सुधार किया। बहमनी राज्य के विघटन के पश्चात् कल्याणी बरीदी सल्तनत के अंदर कुछ समय तक रही, किन्तु थोड़े ही समय के उपरांत यहाँ बीजापुर के आदिलशाही सुल्तानों का अधिकार हो गया। औरंगज़ेब का बीजापुर पर क़ब्ज़ा होने पर कल्याणी को मुग़ल सैनिकों ने खूब लूटा। तत्पश्चात् कल्याणी को मुग़ल साम्राज्य के बीदर नाम के सूबे में शामिल कर लिया गया।

2. कल्याणी (AS, p.150) : कल्याणी नदी (लंका) महावंश 1,63; कोलंबो के समीप समुद्र में गिरने वाली एक नदी तथा इसका तटवर्ती प्रदेश. सिंहली किंवदंती के अनुसार गौतम बुद्ध ने इस स्थान पर राजायतन चैत्य स्थापित किया था.

In Mahavansa

Mahavansa/Chapter 1 tells ....In the third year after this, the naga-king Maniakkhika sought out the Sambuddha and invited him, together with the brotherhood. In the eighth year after he had attained to buddhahood, when the Vanquisher was dwelling in Jetavana, the Master, set forth surrounded by five hundred bhikkhus, on the second day of the beautiful month of Vesäkha, at the fullmoon, and when the hour of the meal was announced the Vanquisher, prince of the wise, forthwith putting on his robe and taking his alms-bowl went to the Kalyani country, the habitation of Maniakkhika. Under a canopy decked with gems, raised upon the spot where (afterwards) the Kalyani cetiya was built, he took his place, together with the brotherhood of bhikkhus, upon a precious throne-seat. And, greatly rejoicing, the naga-king with his following served celestial food, both hard and soft, to the king of truth, the Conqueror, with his followers.

When the Teacher, compassionate to the whole world, had preached the doctrine there, he rose, the Master, and left the traces of his footsteps plain to sight on Sumanakuta And after he had spent the day as it pleased him at the foot of this mountain, with the brotherhood, be set forth for Dighavapi. And there the Master seated himself with the brotherhood at the place where the cetiya (thereafter) stood, and gave himself up to meditation, to consecrate the spot Then arose the Great Sage from that place, and knowing well which places were fit and which unfit he went to the place of the (later) Mahamegha vanarama. After he had seated himself with his disciples at the place, where the sacred Bodhi-tree came afterwards to be, the Master gave himself up to meditation; and likewise there where the Great Thüpa' stood (in later days) and there also where (afterwards) the thupa in the Thuparama stood. Then when he rose up from meditation he went to the place of the (later) Silacetiya, and after the Leader of the assembly (of bhikkhus) had uttered exhortation to the assembly of devas, he, the Enlightened, who has trodden all the paths of enlightenment, returned thence to Jetavana.

Thus the Master of boundless wisdom, looking to the salvation of Lanka in time to come, and knowing in that time the highest good for the hosts of asuras and nagas and so forth in Lanka visited this fair island three times, be, the compassionate Enlightener of the world ; therefore this isle, radiant with the light of truth, came to high honour among faithful believers.

Here ends the Visit to Kalyani.

References