Hathigumpha inscription

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Author of this article is Laxman Burdak IFS (R)
Hathigumpha inscription of King Kharavela

Hathigumpha inscription consists of seventeen lines incised in deep cut Brahmi letters of the 1st Century BC on the overhanging brow of a natural cavern called Hathigumpha in the southern side of the Udayagiri hill near Bhubaneswar in Orissa. It faces straight towards the rock Edicts of Asoka at Dhauli situated at a distance of about six miles. Alexander Cunningham published this inscription in 1877 in the Corpus Inscriptionum Indicarrum Vol. I. Sadananda Agrawal has prepared the text in Sanskrit, which has been published in his book Śri Khāravela, 2000, which is presented here:


Translation of Hathigumpha inscription in English

Sanskrit Text

L.1 - •नमो अरहंतानं [।।] णमो सवसिधानं [।।] ऐरेण महाराजेन महामेघवाहनेन चेतराज वस वधनेन पसथ सुभलखलेन चतुरंतलुठन गुणउपेनेत कलिंगाधिपतिना सिरि खारवेलेन

L.2 - पंदरस वसानि सिरि कड़ार सरीरवता कीड़िता कुमार कीड़िका [।।] ततो लेख रूप गणना ववहार विधि विसारदेन सवविजावदातेन नव वसानि योवराजं पसासितं [।।] संपुणं चतुविसति वसो तदानी वधमान सेसयो वेनाभि विजयो ततिये

Line 3 - कलिंग राजवसे पुरिस युगे महाराजभिसेचनं पापुनाति [।।] अभिसित मतो च पधमेवसे वात विहत गोपुर पाकार निवेसनं पटिसंखारयति कलिंगनगरि खिवीर सितल तड़ाग पाड़ियो च वंधापयति संवुयान पटि संटपनं च

L.4 - कारयति पनतिसाहि सतसहसेहि पकतियो च रंजयति [।।] दुतिये च वसे अचितयिता सातकनिं पछिमदिसं हय गज नर रध बहुलं दंडं पठापयति [।।] कन्हवेंणां गताय च सेनाय वितासिति असिक नगरं [।।] ततिये पुन वसे

L.5 - गंधव वेद बुधो दप नत गीत वादित संदसनाहि उसव समाज कारापनाहि च कीड़ापयति नगरिं [।।] तथा चवुथे वसे विजाधराधिवासं अहत पुवं कलिंग पुवराज निवेसितं ..... वितध मकुट स .... निखित छत

L.6 - भिंगारे हित रतन सापतेये सव रठिक भोजके पादे वंदा पयति [।।]पंचमे च दानी वसे नंदराज तिवस सत ओघाटितं तनसुलिय वाटा पनाडि नगरि पवेस [य] ति ... [।।] अभिसितो च [छठे] वसे राजसेयं संदंसयं तो सवकरण

Line.7 - अनुगह अनेकानि सतसहसानि विसजति पोरं जानपदं [।।] सतमं च वसे पसासतो वजिरघरवति ... स मतुक पद [पुनां] स [कुमार] ...[।।] अठमे च वसे महति सेनाय महत गोरधगिरिं

L.8 - घाता पयिता राजगहं उपपिड़ापयति [।।] एतिनं च कंम पदान संनादेन सबत सेन वाहने विपमुचितुं मधुरं अपायातो यवनराध ... म... यछति पलव भार

L.9 - कपरूखे हय गज रध सह यति सवधरावास परिवेसने ... सव गहणं च कारयितुं बम्हणानं जय परिहार ददाति [।।] अरंहत [पसादाय] नवमे च वसे

L.10 - [नगरिय कलिंग] राजनिवासं महाविजय पासादं कारयति अठतिसाय सतसहसेहि [।।] दसमे च वसे दंड संधि साम [मयो] भरधवस पठानं मही जयनं ... कारापयति [।।] एकादसमे च वसे [सतुनं] पायातानं च मणि रतनानि उपलभते [।।]

L.11 - कलिंग पुवराज निवेसितं पिथुडं गधवनंगलेन कासयति [।।] जनपद भावनं च तेरसवस सत कतं भिदति तमिर देह संघातं [।।] बारसमे च वसे ..... वितासयति उतरापध राजनो [ततो]

L.12 - मागधानं च विपुल भयं जनेतो हथसं गंगाय पाययति [।।] मागधं च राजान बहसतिमितं पादे वंदापयति [।।] नंदराज नीतं कालिंगजिन संनिवेसं [कलिंग] [राज] गह रतन परिहारे हि अंग मगध वसुं च नयति [।।]

L.13 - ...तुं जठर लखिल गोपुरानि सिहरानि निवेसयति सत विसिकनं परिहारे हि [।।] अभुत मछरियं च हथीनाव तं परिहर [उपलभते] हय हथी रतन मानिकं [।।] पंडराजा एदानि अनेकानि मुत मनिरतनानि आहारापयति इध सतस [हसानि]

Line 14 - [दखिणापथ] वासिनो वसीकरोति [।।] तेरसमे च वसे सुपवत कुमारी पवते अरहते (हि) पखिन संसितहि कायनिसीदियाय (...) राजभितिनं चिनवतानं वासासितानं पूजानुरत उवासग (खा) रवेल सिरिना जीवदेह सायिका परिखाता [।।]

L.15 - सकत समण सुविहितानं च सवदिसानं यतिनं तपस इसिनं संघायनं अरहत निसीदिया समीपे पभारे वराकर समुथापिताहि अनेक योजनाहि ताहि पनतिसाहि सतसहसेहि सिलाहि सिहपथ रानि स [भिलासेहि]

L.16 - पटलिक चतरे च वेड्डरिय गभे थंभे पटिथापयति पानतरिय सतसहसेहि [।।] मुरियकाल वोछिनं च चोयठि अंग संतिकं तुरियं उपादयति [।।] खेमराजा स वधराजा स भिखुराजा स धमराजा पसं तो सुनं तो अनुभवंतो कलणानि

L.17 -... गुण विसेस कुसलो सव पासंड पूजको सवदेवायतन संकार कारको अपतिहत चक वाहन बलो चकधरो गुतचको पवत चको राजसि वसुकुल विनिसितो महाविजयो राजा खारवेल सिरि [।।]••

Hathigumpha inscription of Kharavela[1]

Line 1-2 - Salutation to Arhats, salutation to all Siddhas. Ārya Mahāmeghavāhana Mahārājā Śrī Khāravela, the overlord of Kalinga, who heightens the glory of the dynasty of Cetaraja , who possesses many auspicious sign, and is gifted with qualities spreading over four quarters, and who has handsome brown complexion, played the childhood games for fifteen years.

Line 2-3 - Thereafter, being proficient in writing (लेख) coinage (रूप), arithmetic (गणना) law (Vyavahāra ) and procedure (विधि) and skilled in all arts, he ruled as the crown prince for nine years. After completion his twenty-fourth year and with the ripening of the age of minority, (he) as glorious as Vainya was crowned king in the third generation of the royal dynasty of Kalinga1*.

Line 3-4 - In the very first year of his coronation ( His Majesty) caused to be repaired the gate, rampart and structures of the fort of Kalinga Nagari, which had been damaged by storm, and caused to be built flight of steps for the cool tanks and laid all gardens at the cost of thirty five hundred thousand (coins) and thus pleased all his subjects.

Line 4-5 - In the second year, without caring for Sātakarnī [His Majesty] sent to the west a large army consisting of horse, elephant, infantry and chariot, and struck terror to Asikanagara with that troop that marched upto the river Kanhavemnā*2.

Thereafter, in the third year, well versed in the Gāndharva Veda, (His Majesty) made Kalinga Nagri play, as it were by arranging festivals and convivial gatherings, and organising performances of acrobatics, dance, as well as vocal and instrumental music.


Note-1. - Indian archaeologist and scholar Bhagwan Lal Indraji[2] who made transcripts of several ancient Indian inscriptions, including the Hathigumpha inscription has mentioned 'कुसंबानं खतियंच सहायवता पतं मसिक नगरं' in place of .....'कन्हवेंणां गताय च सेनाय वितासिति असिक नगरं'

Note-2. - Kishori Lal Faujdar, on this basis, refers to an article about Raja Kharavela in Orissa about the rule of Kaswan in 2nd century of Vikram samvat. It has been mentioned in ‘Hathi Gumpha and three other inscriptions’ (page 24) in Devanagari as under: कुसवानाम् क्षत्रियानां च सहाय्यतावतां प्राप्त मसिक नगरम्....Kusawānāṃ kshatriyānāṃ ca Sahāyyatāvatāṃ prāpt masika nagaraṃ. This translates that the city of 'Masika' was obtained with the help of 'Kuswan' Kshatriyas. 'Masika' has been identified with Asikanagara.

Line 5-6 - Then in the fourth year, (His Majesty] .... the Vidyadhara tract, that had been established by the former kings of Kalinga and had never been crossed before3.

The Rathika and Bhojaka chiefs with their crown cast off, their umbrella and royal insignia thrown aside, and their Jewellery and wealth confiscated, were, made to pay obeisance at the feet [ of His Majesty].

Line 6-7 - And in the fifth year, [His Majesty] caused the aqueducts that had been excavated by king Nanda three hundred years before , to flow into Kalinga Nagri through Tanasuli.

Further, in the sixth year of his coronation (his Majesty) in order to display the regal wealth, remitted all taxes, cesses and benevolences for the urban and rural population, to the extent of many hundred thousands (of coins).

Line 7-8 - And in the seventh year of his reign [the Queen] of Vajiraghara, blessed with a son attained motherhood.

Then in the eighth year, having destroyed the strong (fort) of Gorathagiri, with a mighty army [ His Majesty] oppressed Rājagriha.

Line 8-9 - Getting the tidings of all these achievements, the Yavanaraja4 who retreated to Mathura for the rescue of his army encamped there [Surrendered]

The sage Kharavela, with the Kalpa tree burdened with foliage and with the horses, elephants and chariots......... distributed (gifts) to all houses and inns and with a view to making gifts universal gave away the spoils of victory to the Brahmanas.

Line 9-10 - And in the ninth year [His Majesty] caused to be built [in Kalinga Nagari] the Great Victory palace the royal residence at the cost of thirty eight hundred thousand (coins). Then in the tenth year, [His Majesty] the embodiment of politics, diplomacy and peace, caused [ the army] to march through Bharatavarsha5 for conquest.

Line 10-11 - And in the eleventh year [His majesty] secured jewels and precious stones from the retreating [enemies] [His Majesty] caused to be cultivated pithunda, founded by former kings of Kalinga, with ploughs drawn by asses. Also [His Majesty] shattered the territorial confederacy of the Tamil states having populous villages, that was existing since thirteen hundred years.

Line 11-12 - And in the twelfth year, [ His Majesty] terrorised the king of Uttarapatha by an army of hundred thousand, after that [His Majesty] generated great fear among the people of Magadha while making the elephants and horses drink in the Ganges, [ His Majesty] made Bahasatimita, the King of Magadha, obeisance at his feet. [ His Majesty] then brought back the image of Kalinga Jina with its thrown and endowment that had been taken away by king Nanda and the jewels plundered by him (King Nanda) from the Kalinga royal palace, along with the treasures of Anga and Magadha.

Line 13 - [His Majesty] caused to erect towers with strong and beautiful gateways at the cost of two thousand coins. [His Majesty] obtained horses, elephants and jewels losing strange and wonderful elephants and ships. The King of Pandya caused to be brought here ( capital Kalinga Nagri) various pearls, jewels and precious stones hundred thousand in number.

Line 14 - [His Majesty] brought to submission the people of ... And in the thirteenth year upasaka Sri Kharavela a devoted worshipper of those, who used to cloth themselves in fine cloth, enjoy royal endowment and take to rainy season, retreat, excavated in the Kumari hill, where the wheel of victory had been well turned6, dwelling cells for resting of the bodies of the .... Arhats who had renounced their sustenance.


Line 15-16 - [As desired by] the Queen of Simhapatha, [His Majesty] built an edifice in front of and close to the dwellings of the Arhats with thirty five hundred thousand stone slabs, raised from the best quarries and brought form a distance of many yojanas for the convenience of the honoured Sramanas and for the yatis, Tapasa, Rsis and Samghiyanas, who hailed from all directions and also set up on the pink coloured floor, pillars bedecked with emerald at a cost of one hundred and five thousand (coins)

[His Majesty] revived the Tauryatrika7 included in sixty four branches of art that had been suspended during the time of the Mauryas.

Line 16-17 - [ Thus reigns] the king of bliss, the King of prosperity the Bhiksu King and King of Dhamma, [ His Majesty] the mighty conqueror Rajarsi Sri Kharavela, the descendant of Vasu 8, the embodiment of specific qualities, the worshipper of all religious order, the repairer of all shrines of gods, he possessor of invincible armies, the upholder of law , the protector of law, and the executor of law, having seen heard and felt all that is good.


Reference - Sadananda Agrawal: Śrī Khāravela, Published by Sri Digambar Jain Samaj, Cuttack, 2000. pp.13-18

Notes

  1. Lekhah, Rupa, Ganana, vavahara & vidhi have been elaborate in the subsequent chapter of this book.
  2. “ Dr. Sahu and other scholars identity with river Krisna, which does not seem to hold good.
  3. Of course the meaning of this sentence is not fully clear and requires elaboration.
  4. The name of this king is not Visible (Pl. see text)
  5. North India. In the epigraphic records of India the name Bharatavarsha (L-10: भरधवस पठानं मही जयनं) appears for the first time in Hathigumpha Inscription. This name however donoted to Northern India by that time. [3]
  6. Refers to Mahavira’s preaching on the crest of the Udyagiri hill.
  7. Performance of dance, song and concert.
  8. Scholars identifies Vasu with well known Chedi King, which in not convincing.

Masikanagara or Asikanagara

It is revealed from Line-4 of the Hathigumpha inscription that Kharavela in the second year of his reign despatched a strong force comprising cavalry, elephantry, infantry and chariotry to the western quarter without caring for or bothering about Sātakarnī, and Asikanagara was frightened on its reaching the river Kanhavemṇā.

Sadananda Agrawal[4] writes....Some scholars prefer to read Masikanagara instead of Asikanagara and locate it in the coastal region of Andhra Pradesh. According to Sadananda Agrawal it is not well-supported. Kanhavemṇā is commonly equated with the river Krishna coastal flowing in Andhra Pradesh. However, Krishna lies much to the south of Kalinga, and not west as averred in the epigraph (पछिमदिसं). But there is another stream flowing to the west of Kalinga in Vidarbha and known locally at present as Kanhan which flows about 17 km northwest of Nagpur and joins the river Vena (Wainganga), and it is the combined flow of these two streams that is spoken as Kanhavemṇā in our records.

The recent find of a sealing belonging to the Asikajanapada in course of intensive archaeological excavations at Adam (Nagpur district) has solved also the problem of locating Asikanagara whose king or and people became frightful at the arrival of Kharavela's army at Kanhavemṇā. In view of the evidence of a highly prosperous city unearthed at Adam, Prof AM Shastri is of the opinion that Adam itself represents the Asikanagara of Hathigumpha inscription. It is worth noting in the present context that a terracota sealing having a legend, has been discovered from Adam, situated on the right bank of the river Wainganga, which reads Asakajanapadasa (असकजनपदस). [5]


Different scholars interpret the events described in the inscription differently:

According to K.P. Jayaswal and R. D. Banerji, Kharavela sent an army against Satakarani. Sailendra Nath Sen also states that Kharavela sent out an army that advanced up to Krishna River, and threatened the Musika city (Musikanagara) located near the junction of Krishna River and Musi Rivers (near present-day Nalgonda).

According to Bhagwal Lal Indraji, the king Satakarni of the western region wanted to avoid an invasion of his kingdom by Kharavela. So, he sent horses, elephants, chariots and men to Kharavela as a tribute. In the same year, Kharavela captured the city of Masika with assistance of Kusumba Kshatriyas.

According to Alain Daniélou, Kharavela was friendly with Satakarni, and only crossed his kingdom without any clashes.

According to Sudhakar Chattopadhyaya, Kharavela's army failed to advanced against Satakarni, and then diverted its course to threaten the city of Asika (Asikanagara).

http://ashishsarangi.blogspot.com/2016/09/khavela-and-his-hathigumpha.html

Other minor inscriptions

Besides Hathigumpha inscription of Kharavela there are some other minor Brahmi inscriptions in the twin hillocks of Udayagiri and Khandagiri, which were deciphered earlier by Prof R D Banergy during 1915-16 (Epigraphic Indica-XIII) and BM Baraua (Indian Historical Quarterly-XIV). Sadananda Agrawal has given further clarifications about them. Those seem to be related with Jats are as under:

Minor inscriptions at Udayagiri

I- Mancapuri cave inscription (Upper storey)

This inscription is engraved on the raised space between the second and third doorways of the cave.

L.1- अरहंत पसादाय कलिंगानं समनानं लेनं कारितं राजिनो ललाकस

L.2- हथिसिहस पपोतस धुतुना कलिंग चकवतिनो सिरिखारवेलस

L.3- अगमहिसिना कारितं

Translation - By the blessings of Arhats the chief queen of Kharavela, the Cakravarti monarch of Kalinga, the great grand-daughter of Hathisiha (Hasti Simha) and the daughter of Lalāka or Lalārka caused to be excavated the cave for the sramanas of Kalinga.

II.Mancapuri cave inscription (Upper storey)-A

This inscription is incised on a raised bend between the 3rd and 4th doorways from the left and contains single line.

ऐरस महाराजस कलिंगाधिपतिना महामेघवाहनस कुदेपसिरिनो लेणं Translation - This is the cave of Aira Mahameghavahana Maharaja Kudepasiri, the overlord of Kalinga.

Kudepasiri seems to be the immediate successor of Kharavela.

III. Manchapuri cave inscription 'B' (Lower storey)

This inscription has been engraved on the right wall of Veranda, to the right of the entrance to the right-hand side chamber of the main wing, consisting of one line. The text is presented below:

कुमारो वडुखस लेणं

Translation - [This is] the cave of Prince Vaḍukha.

Note:- On palaeographic ground Prof Banergy considers this inscription to be a little earlier than the inscription of king Kudepasiri. According to Sadananda Agrawal, Prince Badukha stands an obscure figure in history, but Badukha seems to be the son or brother of Kudepasiri.

IV.Inscriptions in the sarpagumpha (Over the door way)

This inscription consisting of one line, is incised over the doorway of the sarpagumpha.

चूलकमस कोठाजेया च

Translation - The chamber and veranda/or side chamber of cūlakama. However Dr. Sahu interpreted Ajeya being united by a Sandhi qualifying Koṭha there by denoting invincible. but he ignored the conjunction ca which follows Koṭha and Jeya.

V-Inscription in the sarpagumpha ( to the left of the doorway)

L.1- कंमस हलखि

L.2- णय च पसादो

Translation :- [The pavilion is the] gift of Kamma and Halakhina. Most probably Halakhiṇa was the wife of Kamma. Chūlakamma- found in the inscription No. IV and Kamma of this record indicate official designations rather than the proper names. Kamma may be taken as minister of works (Karma saciva) and Cūlakamma appears to be a junior cadre of minister in the Department of works.

VI. Haridas cave inscription

This inscription contains one line has been incised over one of the three entrances to the main chamber of the cave from the veranda.

चूलकमस पसातो कोठाजेया च

Translation :- The chamber and veranda (or side chamber) are the gift of cūlakama.

VII- Vyāghragumphā inscription

The record is incised on the outer wall of the inner chamber.

L.1- नगर अखंदस

L.2- स भूतिनो लेणं

Translation :- The cave of Bhūti, the city judge.

VIII. Jambesavara cave inscription

This inscription has been engraved over the entrances to the inner chamber of the cave.

महादस बरयाय नकियस लेनं

Translation :- The cave of Mahamāda Nākiya and Bāriyā.

IX. Inscription in the Chota Hathigumpha.

This inscription does not seem to have been noticed before in print. It seems to have been noticed for the first time by Mr. A. E. Caddy, when he was taking casts of these inscriptions for the Calcutta Museum, as there is a good cast of it in that institution, The record consists of a single line, very much mutilated, on the outer face of the tympanum of the arch over the doorway.


Minor inscriptions at Khandagiri

X. Tatowāgumphā inscription (Cave No -1)

The record of this inscription is incised over one of the entrances to the inner chamber. The Text reads in Sanscrit as

पादमुलिकस कुसुमस लेणं x [।।]

Translation: The cave of Kusuma, the padamulika.

Notes:- There is a syllable after the word lenam, which may be read as ni or phi,. padamulika literaly means, one who serves at the feet [of king].

Here Kusuma seems to be related with Kaswan clan of Jats.

XI. Ananta Gumpha inscription (A)

The record is incised on the architrave between the left ante and the fifth pillar.

दोहद समणनं लेणं

Translation :- The cave of the Dohada Śramaṇas.

Jat clans mentioned in Hathigumpha and other minor Inscriptions

Orissa state apparently seems to have no Jat connection but if we study the ancient history of Orissa we find rule of many Jat clans in Orissa. Orissa itself is derived from Odra and we have Odhran which is a Jat clan. We have Uriya as a Jat clan who ruled in Orissa. Odasi (ओडसी) is also a gotra of Jats. They are considered descendants of Nagavanshis. Large number of Jat clans are mentioned in Hathigumpha and other minor inscriptions at Udayagiri and Khandagiri Caves near Bhubaneswar in Orissa. There is a need to further research the inter-connection between Jat clans and similarity with place names in Orissa and names mentioned various inscriptions found in Orissa.

Here is list of Jat clans mentioned in Hathigumpha Inscriptions and other minor inscriptions are:

  • Chedi - Hathigumpha inscription: L-1. (ऐरेण महाराजेन महामेघवाहनेन चेतराज वस वधनेन)....
  • Gandharva - Hathigumpha inscription:L.5 (गंधव वेद बुधो दप नत गीत वादित संदसनाहि उसव समाज कारापनाहि च कीड़ापयति नगरिं)....Thereafter, in the third year, well versed in the Gāndharva Veda, (His Majesty) made Kalinga Nagri play...
  • Rathi = Rathika[6] Hathigumpha inscription: L-6. (भिंगारे हित रतन सापतेये सव रठिक भोजके पादे वंदा पयति) ...The Rathika and Bhojaka chiefs with their crown cast off, their umbrella and royal insignia thrown aside, and their Jewellery and wealth confiscated, were, made to pay obeisance at the feet [ of His Majesty].
  • Joon = Yavana - Hathigumpha inscription: L.8 (...एतिनं च कंम पदान संनादेन सबत सेन वाहने विपमुचितुं मधुरं अपायातो यवनराध ... म... यछति पलव भार....Getting the tidings of all these achievements, the Yavanaraja who retreated to Mathura for the rescue of his army encamped there [Surrendered]
  • Mangadh - Hathigumpha inscription: L.12 (मागधानं च विपुल भयं जनेतो हथसं गंगाय पाययति) - And in the twelfth year, [ His Majesty] terrorised the king of Uttarapatha by an army of hundred thousand, after that [His Majesty] generated great fear among the people of Magadha while making the elephants and horses drink in the Ganges, [ His Majesty] made Bahasatimita, the King of Magadha, obeisance at his feet.
  • Nanda - Hathigumpha inscription: L.12 (नंदराज नीतं कालिंगजिन संनिवेसं [कलिंग] [राज] गह रतन परिहारे हि अंग मगध वसुं च नयति ) [ His Majesty] then brought back the image of Kalinga Jina with its thrown and endowment that had been taken away by king Nanda and the jewels plundered by him (King Nanda) from the Kalinga royal palace, along with the treasures of Anga and Magadha.
  • Pandya - Hathigumpha inscription: L-13. (पंडराजा एदानि अनेकानि मुत मनिरतनानि आहारापयति इध सतस [हसानि])....The King of Pandya caused to be brought here ( capital Kalinga Nagri) various pearls, jewels and precious stones hundred thousand in number.
  • Vasu - Hathigumpha inscription: L-17 (राजसि वसुकुल विनिसितो महाविजयो राजा खारवेल सिरि) ....[ His Majesty] the mighty conqueror Rajarsi Sri Kharavela, the descendant of Vasu...
  • Lal = Lalaka - I. Mancapuri cave inscription (Upper storey) L.1 (अरहंत पसादाय कलिंगानं समनानं लेनं कारितं राजिनो ललाकस).... By the blessings of Arhats the chief queen of Kharavela, the Chakravarti monarch of Kalinga, the great grand-daughter of Hathisiha (Hasti Simha) and the daughter of Lalāka or Lalārka caused to be excavated the cave for the sramanas of Kalinga.
  • Air - II.Mancapuri cave inscription (Upper storey)-A (ऐरस महाराजस कलिंगाधिपतिना महामेघवाहनस कुदेपसिरिनो लेणं) ....This is the cave of Aira Mahameghavahana Maharaja Kudepasiri, the overlord of Kalinga.
  • Burdak = Vadukha - III. Manchapuri cave inscription 'B' (Lower storey) (कुमारो वडुखस लेणं) ....[This is] the cave of Prince Vaḍukha. ...On palaeographic ground Prof Banergy considers this inscription to be a little earlier than the inscription of king Kudepasiri. According to Sadananda Agrawal, Prince Badukha stands an obscure figure in history, but Badukha seems to be the son or brother of Kudepasiri.
  • Chalka = Chulaka - IV.Inscriptions in the sarpagumpha (Over the door way) (चूलकमस कोठाजेया च) ....The chamber and veranda/or side chamber of cūlakama. However Dr. Sahu interpreted Ajeya being united by a Sandhi qualifying Koṭha there by denoting invincible. but he ignored the conjunction ca which follows Koṭha and Jeya. VI. Haridas cave inscription (चूलकमस पसातो कोठाजेया च) The chamber and veranda (or side chamber) are the gift of cūlakama.

कुमारीगिरि

विजयेन्द्र कुमार माथुर[8] ने लेख किया है ...कुमारीगिरि (उड़ीसा) (AS, p.204) उदयगिरी का एक भाग जिसका उल्लेख खारवेल के प्रसिद्ध हथिगुंफा अभिलेख में है. खारवेल ने अपने शासन के 13वें वर्ष में इस स्थान पर, जो अर्हतों के निवासस्थान के निकट था, कुछ स्तंभों का निर्माण करवाया था. कुमारीगिरि भुवनेश्वर से 7 मील पश्चिम में है और जैनों का प्राचीन तीर्थ है. कहते हैं कि तीर्थंकर महावीर कुछ दिन यहाँ रहे थे. इसे कुमारीपर्वत भी कहते हैं. कुमारी नदी संभवत: इसी पर्वत से उद्भूत होती है.

उदयगिरी और खण्डगिरि गुफाओं में शिलालेख

उदयगिरी में हाथीगुम्फा शिलालेख

हाथीगुम्फा शिलालेख ब्राह्मी में जैन धर्म में अरिहंत और सिद्धों की पूजा करने वाले शुभ जैन णमोकार मंत्र के एक संस्करण से शुरू होता है ।

हाथीगुम्फा गुफा ("हाथी गुफा") में हाथीगुम्फा शिलालेख है , जिसे भारत में कलिंग के राजा राजा खारवेल ने दूसरी शताब्दी ईसा पूर्व के दौरान लिखा था। [9] हाथीगुम्फा शिलालेख में उदयगिरि पहाड़ी के दक्षिण की ओर एक प्राकृतिक गुफा हाथीगुम्फा की लटकती हुई भौंह पर गहरे कटे हुए ब्राह्मी अक्षरों में उकेरी गई सत्रह रेखाएँ हैं । शिलालेख में जैन छवि को वापस लाने के खारवेल के करतब का भी उल्लेख है जिसे नंद साम्राज्य द्वारा लिया गया था । [10] [11] यह रॉक का सामना कर रहा शिलालेखों की अशोका में धौली, छह मील दूर के बारे में स्थित है। [12]

उदयगिरी में अन्य छोटे शिलालेख

खारवेल के हाथीगुम्फा शिलालेख के अलावा, उदयगिरि और खंडगिरि की जुड़वां पहाड़ियों में कुछ अन्य छोटे ब्राह्मी शिलालेख हैं, जिन्हें पहले प्रोफेसर आरडी बैनर्जी ने 1915-16 (एपिग्राफिक इंडिका-XIII) और बीएम बरूआ (भारतीय ऐतिहासिक तिमाही-XIV) के दौरान समझा था। सदानंद अग्रवाल ने उनके बारे में और स्पष्टीकरण दिया है और उन्हें निम्नानुसार प्रस्तुत किया गया है:

I- मंचापुरी गुफा शिलालेख (ऊपरी मंजिल): उदयगिरी में यह अभिलेख गुफा के दूसरे और तीसरे द्वार के रास्ते में उठे हुये स्थान पर खुदा हुआ है। यह शिलालेख खारवेल की प्रमुख रानी आगा-महिसी द्वारा जैन भिक्षुओं के लिए अर्हतों के मंदिर के निर्माण और गुफा की खुदाई का उल्लेख करता है । [13] शिलालेख में खारवेल का उल्लेख कलिंग के चक्रवतिन के रूप में भी किया गया है । [14] देवनागरी लिपि का पाठ इस प्रकार है :

L.1- अरहंत पसादाय कलिंगानं समनानं लेनं कारितं राजिनो ललाकस

L.2- हथिसिहस पपोतस धुतुना कलिंग चकवतिनो सिरिखारवेलस

L.3- अगमहिसिना कारितं

अनुवाद - जैन अर्हतों के आशीर्वाद से कलिंग के चक्रवर्ती महाराजा खारवेल की प्रमुख महारानी, हाथीसीह (हस्ती सिंह) की परपौती और ललाक अथवा ललार्क की पुत्री, अगा-महिसी ने यह अभिलेख कलिंग के श्रमणों के लिए खुदवाया।

II- मंचापुरी गुफा शिलालेख (ऊपरी मंजिला)-ए: उदयगिरी में यह शिलालेख बाईं ओर से तीसरे और चौथे द्वार के बीच एक उभरे हुए मोड़ पर उकेरा गया है और इसमें एक पंक्ति है। देवनागरी लिपि का पाठ इस प्रकार है :

ऐरस महाराजस कलिंगाधिपतिना महामेघवाहनस कुदेपसिरिनो लेणं

अनुवाद - यह गुफा कलिंग अधिपति ऐर महामेघवाहन महाराजा कुदेपिसिरी की है।

नोट:- कुदेपसिरी खारवेल का तत्काल उत्तराधिकारी प्रतीत होता है ।

III- मंचापुरी गुफा शिलालेख (निचली मंजिल) बी: उदयगिरी में यह शिलालेख प्रवेश द्वार के दाहिनी ओर बरामदा की दाहिनी दीवार पर, मुख्य कक्ष के दाहिनी ओर एक पंक्ति में उत्कीर्ण किया गया है। देवनागरी लिपि का पाठ इस प्रकार है :

कुमारो वडुखस लेणं

अनुवाद - [यह] राजकुमार बडुख की गुफा है।

नोट:- पुरालिपिक आधार पर प्रो. बनर्जी इस शिलालेख को राजा कुदेपसिरी के शिलालेख से थोड़ा पहले का मानते हैं। सदानंद अग्रवाल के अनुसार, राजकुमार वडुख इतिहास में एक अज्ञात व्यक्ति है, लेकिन वडुख कुदेपसिरी का पुत्र या भाई प्रतीत होता है।

IV- सर्पगुम्फा में शिलालेख (द्वार के ऊपर): उदयगिरी में एक पंक्ति का यह शिलालेख सर्पगुम्फा के द्वार पर खुदा हुआ है। देवनागरी लिपि का पाठ इस प्रकार है :

चुलकमस कोठाजेया च

अनुवाद - चुलकम का कक्ष और बरामदा/या पार्श्व कक्ष।

V- सर्पगुम्फा में शिलालेख (द्वार के बाईं ओर): उदयगिरी में देवनागरी लिपि में पाठ इस प्रकार है:

L.1- कंमस हलखि

L.2- णय च पसादो

अनुवाद: [मंडप] कम्मा और हलखिन का उपहार है।

नोट:- संभवतः हलखिण कम्मा की पत्नी थी। शिलालेख संख्या IV में पाया गया चूलकम और इस रिकॉर्ड के कम्मा निजी नामों के बजाय आधिकारिक पदनामों को इंगित करता है। कम्मा को कार्य मंत्री (कर्म सचिव) के रूप में लिया जा सकता है और चुलकम कार्य विभाग में मंत्री के एक कनिष्ठ संवर्ग के रूप में प्रतीत होता है।

VI- हरिदास गुफा अभिलेख: उदयगिरी में इस शिलालेख में बरामदे से गुफा के मुख्य कक्ष के तीन प्रवेश द्वारों में से एक पर एक पंक्ति उकेरी गई है। देवनागरी लिपि का पाठ इस प्रकार है :

चुलकमस पसातो कोठाजेया च

अनुवाद: कक्ष और बरामदा (या पार्श्व कक्ष) चुलकम के उपहार हैं।

VII- व्याघ्रगुम्फा शिलालेख: उदयगिरी में रिकॉर्ड आंतरिक कक्ष की बाहरी दीवार पर उकेरा गया है। देवनागरी लिपि का पाठ इस प्रकार है :

एल.1- नगर अखंदस

एल.2- स भूतिनो लेणं

अनुवाद: नगर न्यायाधीश, भूति की गुफा।

VIII- जम्बेशवर गुफा शिलालेख: उदयगिरी में इस शिलालेख को गुफा के भीतरी कक्ष के प्रवेश द्वारों पर उकेरा गया है। देवनागरी लिपि का पाठ इस प्रकार है :

महादस बरयाय नकियस लेनं

अनुवाद: महमाद नाकिया और बरिया की गुफा ।

IX. छोटा हाथीगुंफा का शिलालेख: उदयगिरी में यह एक पंक्ति का अभिलेख कटा-फटा है और प्रवेश द्वार के ऊपर मेहराब के ढोले की बाहरी सतह पर खुदा है। यह पहले कभी प्रकाश में नहीं आया था। पहली बार Mr. A. E. Caddy द्वारा देखा गया जब वे कोलकाता म्यूजियम के लिए छाप ले रहे थे।

खण्डगिरि में अन्य छोटे शिलालेख

X-ततोवागुम्फा शिलालेख (गुफा संख्या -1): खण्डगिरि में इस शिलालेख का अभिलेख आंतरिक कक्ष के प्रवेश द्वारों में से एक पर उकेरा गया है। देवनागरी लिपि का पाठ इस प्रकार है :

पादमुलिकस कुसुमस लेणं x [।।]

अनुवाद: पदमूलिक कुसुमा की गुफा ।

टिप्पणियाँ:- लेणं शब्द के बाद एक शब्दांश है , जिसे नी या फी के रूप में पढ़ा जा सकता है| पदमूलिक का शाब्दिक अर्थ है, जो [राजा के] चरणों में सेवा करता है।

नोट:- सदानंद अग्रवाल[15] ने मसिकनगर को असिकनगर के रूप में व्याख्यायित किया है और शहर आदम (नागपुर जिला) के साथ पहचान की है। एडम में पाए गए एक अत्यधिक समृद्ध शहर के साक्ष्य के मद्देनजर, प्रोफेसर एएम शास्त्री का मत है कि आदम स्वयं हाथीगुम्फा शिलालेख के असिकनगर का प्रतिनिधित्व करता है । वर्तमान संदर्भ में यह ध्यान देने योग्य है कि वैनगंगा नदी के दाहिने किनारे पर स्थित एडम से एक पौराणिक कथा वाली टेराकोटा सीलिंग की खोज की गई है , जिसमें असकजनपद (देवनागरी: असकजनपद) लिखा है।[16]

XI- अनंत गुम्फा शिलालेख (ए): खण्डगिरि में अभिलेख बाएं पूर्व और पांचवें स्तंभ के बीच स्थापत्य पर उकेरा गया है। पाठ उड़िया लिपि में है: Odia : ଦୋହଦ ସମଣନ ଲେଖ (देवनागरी : दोहद समणनं लेणं

अनुवाद: दोहाड़ा श्रमणों की गुफा।

हाथीगुम्फा शिलालेख

मौर्य वंश की शक्ति के शिथिल होने पर जब मगध साम्राज्य के अनेक सुदूरवर्ती प्रदेश मौर्य सम्राटों की अधीनता से मुक्त होने लगे, तो कलिंग भी स्वतंत्र हो गया। उड़ीसा के भुवनेश्वर नामक स्थान से तीन मील दूर उदयगिरि नाम की पहाड़ी है, जिसकी एक गुफा में एक शिलालेख उपलब्ध हुआ है, जो हाथीगुम्फा शिलालेख के नाम से प्रसिद्ध है। इसे कलिंगराज खारवेल ने उत्कीर्ण कराया था। यह लेख प्राकृत भाषा में है और प्राचीन भारतीय इतिहास के लिए इसका बहुत अधिक महत्त्व है। इसके अनुसार कलिंग के स्वतंत्र राज्य के राजा प्राचीन ऐल वंश के चेति या चेदि क्षत्रिय थे। चेदि वंश में महामेघवाहन नाम का प्रतापी राजा हुआ, जिसने मौर्यों की निर्बलता से लाभ उठाकर कलिंग में अपना स्वतंत्र शासन स्थापित किया। महामेघवाहन की तीसरी पीढ़ी में खारवेल हुआ, जिसका वृत्तान्त हाथीगुम्फा शिलालेख में विशद के रूप से उल्लिखित है। खारवेल जैन धर्म का अनुयायी था और सम्भवतः उसके समय में कलिंग की बहुसंख्यक जनता भी वर्धमान महावीर के धर्म को अपना चुकी थी।

हाथीगुम्फा के शिलालेख (प्रशस्ति) के अनुसार खारवेल के जीवन के पहले पन्द्रह वर्ष विद्या के अध्ययन में व्यतीत हुए। इस काल में उसने धर्म, अर्थ, शासन, मुद्रापद्धति, क़ानून, शस्त्रसंचालन आदि की शिक्षा प्राप्त की। पन्द्रह साल की आयु में वह युवराज के पद पर नियुक्त हुआ और नौ वर्ष तक इस पद पर रहने के उपरान्त चौबीस वर्ष की आयु में वह कलिंग के राजसिंहासन पर आरूढ़ हुआ। राजा बनने पर उसने 'कलिंगाधिपति' और 'कलिंग चक्रवर्ती' की उपाधियाँ धारण कीं।

राज्याभिषेक के दूसरे वर्ष उसने पश्चिम की ओर आक्रमण किया और राजा सातकर्णि की उपेक्षा कर कंहवेना (कृष्णा नदी) के तट पर स्थित मूसिक नगर को उसने त्रस्त किया। सातकर्णि सातवाहन राजा था और आंध्र प्रदेश में उसका स्वतंत्र राज्य विद्यमान था। मौर्यों की अधीनता से मुक्त होकर जो प्रदेश स्वतंत्र हो गए थे, आंध्र भी उनमें से एक था।

अपने शासनकाल के चौथे वर्ष में खारवेल ने एक बार फिर पश्चिम की ओर आक्रमण किया और भोजकों तथा रठिकों (राष्ट्रिकों) को अपने अधीन किया। भोजकों की स्थिति बरार के क्षेत्र में थी और रठिकों की पूर्वी ख़ानदेशअहमदनगर में। रठिक-भोजक सम्भवतः ऐसे क्षत्रिय कुल थे, प्राचीन अन्धक-वृष्णियों के समान जिनके अपने गणराज्य थे। ये गणराज्य सम्भवतः सातवाहनों की अधीनता स्वीकृत करते थे।

खारवेल की विजय यात्रा

अपने शासनकाल के आठवें वर्ष में खारवेल ने उत्तर दिशा की ओर विजय यात्रा की। उत्तरापथ में आगे बढ़ती हुई उसकी सेना ने बराबर पहाड़ियों (गया जिले) में स्थित गोरथगिरि के दुर्ग पर आक्रमण किया और उसे जीतकर वे राजगृह पहुँच गई। जिस समय खारवेल इन युद्धों में व्यस्त था, बैक्ट्रिया के यवन भी भारत पर आक्रमण कर रहे थे। भारत के पश्चिम चक्र को अपने अधीन कर वे मध्य देश में पहुँच गए थे। हाथीगुम्फा के लेख के अनुसार यवनराज खारवेल की विजयों के समाचार से भयभीत हो गया और उसने मध्यदेश पर आक्रमण करने का विचार छोड़कर मथुरा की ओर प्रस्थान कर दिया। अनेक ऐतिहासिकों ने यह प्रतिपादित किया है, कि खारवेल से भयभीत होकर मध्यदेश से वापस चले जाने वाले इस यवनराजा का नाम दिमित (डेमेट्रियस) था। अपने शासनकाल के ग्यारहवें वर्ष में खारवेल ने दक्षिण दिशा को आक्रांत किया और विजययात्रा करता हुआ वह तमिल देश तक पहुँच गया। वहाँ पर उसने पिथुण्ड (पितुन्द्र) को जीता और उसके राजा को भेंट उपहार प्रदान करने के लिए विवश किया।

हाथीगुम्फा शिलालेख में खारवेल द्वारा परास्त किए गए तमिल देश संघात (राज्य संघ) का उल्लेख है। अपने शासनकाल के ग्यारहवें वर्ष में खारवेल ने एक बार फिर उत्तरापथ पर आक्रमण किया और अपनी सेना के घोड़ों और हाथियों को गंगाजल स्नान कराया। मगध के राजा को उसने अपने पैरों पर गिरने के लिए विवश किया और राजा नन्द कलिंग से इस युग के प्रथम जैन तीर्थंकर भगवान ऋषभदेव की मूर्ति (जोकि कलिंगजिन नाम से प्रसिद्ध थी) जो मूर्ति वह पाटलिपुत्र ले गया था, उसे सम्राट खारवेल फिर से कलिंग वापस ले आये। इस मूर्ति के अतिरिक्त अन्य भी बहुत—सी लूट खारवेल मगध से अपने राज्य में ले गया और उसका उपयोग उसने भुवनेश्वर में एक विशाल मन्दिर के निर्माण के लिए किया, जिसका उल्लेख ब्रह्माण्ड पुराण की उड़ीसा में प्राप्त एक हस्तलिखित प्रति में भी विद्यमान है।

मगध के जिस राजा को खारवेल ने अपने चरणों पर गिरने के लिए विवश किया था, अनेक इतिहासकारों के अनुसार उसका नाम बहसतिमित (बृहस्पतिमित्र) था। उन्होंने हाथीगुम्फा शिलालेख में इस राजा के नाम को पढ़ने का प्रयत्न भी किया है। पर सब विद्वान इस पाठ से सहमत नहीं हैं। श्री जायसवाल ने हाथीगुम्फा शिलालेख में उल्लिखित मगध के राजा के नाम को बहसतिमित (बृहस्पतिमित्र) मानकर उसे पुष्यमित्र शुंग का पर्यायवाची प्रतिपादित किया है और यह माना है कि कलिंगराज खारवेल ने शुंगवंशी पुष्यमित्र पर आक्रमण कर उसे परास्त किया था। पर अनेक ऐतिहासिक हाथीगुम्फा में आये नाम को न बहसतिमित स्वीकार करने को उद्यत हैं और न ही पुष्यमित्र के साथ मिलाने को। पर इसमें सन्देह नहीं कि हाथीगुम्फा शिलालेख के अनुसार खारवेल ने उत्तरापथ पर आक्रमण करते हुए मगध की भी विजय की थी और वहाँ के राजा को अपने सम्मुख झुकने के लिए विवश किया था।

खारवेल की शक्ति के उत्कर्ष और दिग्विजय का यह वृत्तान्त निस्सन्देह बहुत महत्त्व का है।

See also

External links

K P Jayaswal; R D Banerji (1920). Epigraphia Indica Volume XX. Archaeological Survey of India. pp. 71–72

Reference

  1. Sadananda Agrawal: Śrī Khāravela, Published by Sri Digambar Jain Samaj, Cuttack, 2000. pp.9-12
  2. Bhagwanlal Indraji (1885). "The Hâtigumphâ and three other inscriptions in the Udayagiri caves near Cuttack". Proceedings of the Leyden International Oriental Congress for 1883. pp. 156
  3. Sadananda Agrawal: Śrī Khāravela, Published by Sri Digambar Jain Samaj, Cuttack, 2000,p.47
  4. grawal: Śrī Khāravela, Published by Sri Digambar Jain Samaj, Cuttack, 2000.,pp.42-43
  5. grawal: Śrī Khāravela, Published by Sri Digambar Jain Samaj, Cuttack, 2000, p.43
  6. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Chapter III,p.306
  7. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Chapter III,p.306
  8. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.204
  9. ए बी सी डी ई एफ जी कृष्ण और तादिकोंडा 1996 , p. 23.
  10. ए बी सी रे 2017 , p. 252.
  11. डंडास 2002 , p. 113.
  12. पटनायक 1989 , p. 10.
  13. ए बी सी रे 2017 , p.252.
  14. सिंह 2017 , p. 157.
  15. Sadananda Agrawal: Śrī Khāravela, Published by Sri Digambar Jain Samaj, Cuttack, 2000.,pp.42-43
  16. Sadanand Agrawal: Śrī Khāravela, Published by Sri Digambar Jain Samaj, Cuttack, 2000, p.43
  • Sadananda Agrawal: Śrī Khāravela, Published by Sri Digambar Jain Samaj, Cuttack, 2000.
  • Kishori Lal Faujdar: Jat Samaj Monthly Magazine, Agra, January/February (2001) page-6.

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