Kakkuka

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Author:Laxman Burdak, IFS (R)

Kakkuka (861 AD) was a Kak clan ruler of Mandor in Rajasthan.

History

सम्राट् कक्कुक - काक गोत्री जाट, जिसने जोधपुर क्षेत्र पर राज किया। [1]

Ghatiyala (Mandor) Inscriptions of Kakkuka S.V. 918 (861 AD)

Verse 4 of our inscription tells us that Kakkuka erected two columns, one at Rohimsaka and the other at Maddodara (मडड़ोदर). Exactly the same information is conveyed by verse 21 of the Mata-ki-Sal record, excepting that for Rohimsaka we have there Rohimsakupa. Rohimsaka is undoubtedly the same as this Rohimsakupa or the Rohimsakupaka of our inscription. No.2 and is to be identified with Ghatiyala. Maddodara, it can scarcely be seriously doubted, is Mandor, five miles north of Jodhpur, which is locally believed to have been a seat of Pratihara power and is full of very ancient ruins, and where a fragment of a Pratihara inscription was discovered by me last season. The next verse informs us that the column on which the inscription has been incised was erected by Kakkuka. Precisely the same information is given by verse 21 of the Mata-ki-Sal inscription. Then follows the date Samvat 818, Chaitra-sudi a budhe Hasta-nakshatre, the same as that mentioned in the latter inscription. And further we are told that here a market was established, and the village peopled with mahajana, i.e. big folk. The very same thing is alluded to in verse 20 of the Mata-ki-Sal record. The inscription really ends here so far as the purport of it is concerned, but a verse follows which has something of the character of a subhashia. Its chief interest, however, lies in the fact that it was composed by Shri-Kakkuka himself, as the line in prose at the end informs us.

Another ancient name of Mandor is Mandavyapura mentioned in versa 10 of the Jodhpur inscription of the Pratihara Bauka. In the Progresst Report of the Archaeological Survey of India, Western Circle, for the just ending 31st March 1907, p. 80, I have said that though this inscription stone was found in the city wall of Jodhpur, it must originally have been at Mandor, as all stones for the fortification of the fort had been brought from the latter place. This conclusion is confirmed by the first pada of the verse just referred to, which is Mandavyapura. The word asmin show, that the stone originally was at Mandavyapura. Mandavyapura, again, is spoken of both as a city and fort, and Mandor remained so till the prince Jodha removed his capital from there to Jodhpur. Even to this day some of the portions of the ramparts of Mandor have been preserved. As the verse in question states that certain Pratihara brother princes erected ramparts round Mandavyapura fort, It is plain that it was in the possession of the feudatory Pratihara princes. This is also corroborated by the fact mentioned in the text that last season I found a part of a stone inscription belonging to the Pratiharas. In it the name of Kakka could be distinctly read, and some reference to his son made therein could also be traced. But who that son was KakkuKa or Bauka is not certain. The name Mandavyapura occurs even so late as V. 1319 in the Sundha Inscription of Chachigadeva.

Pratihar Inscription of Kakkuka 980 AD

मरुस्थान (राजस्थान) में काकवंश

मरुस्थान (राजस्थान) में काकवंश -

दलीप सिंह अहलावत[2] लिखते हैं: काकवंश के लोगों ने मरुस्थल में मांडव्यपुर जीतकर मण्डौर नामक एक प्रसिद्ध किला बनवाया जहां पर हरिश्चन्द्र राजा हुए। किन्तु इस किले के निर्माण के पूर्व ही आठवीं शताब्दी में काकवंशी इधर विद्यमान थे। इनके दो शिलालेख मिले हैं। एक जोधपुर से चल मील पर मण्डौर के विष्णु मन्दिर से संवत् 894 चैत्रसुदी 5 का लिखवाया हुआ और दूसरा जोधपुर से 20 मील पर घटियाले से संवत् 918 चैत्रसुदी 2 का लिखवाया हुआ। इस पर काकवंश के वहां पर राज्य करने वाले राजाओं की वंशावली अंकित है। इस वंशावली में राजा हरिश्चन्द्र को वेदशास्त्रों का ज्ञाता लिखा है और उसकी भद्रा नामक रानी से भोगभट्ट, कक्क, रज्जिल और दद्द नामक चार पुत्रों की उत्पत्ति भी लिखी है। रज्जिल को राज्य मिला, जिसका पुत्र नरभट्ट उपनाम पेल्ला पेल्ली था। नरभट्ट का पुत्र नामभट्ट उपनाम नाहाड़ था, जिसने मेड़ता को अपनी राजधानी बनाया। इसके तात और भोज नामक दो पुत्र हुए। तात ने मांडव्य ऋषि के पुराने और पवित्र आश्रम में रहकर अपना जीवन बिताया। वह धर्म के पथ पर अडिग रहा जिससे उसकी बड़ी प्रसिद्धि हुई। इसकी परम्परा में यशोवर्द्धन, चन्दुक और शिलुक हुए।


जाट वीरों का इतिहास: दलीप सिंह अहलावत, पृष्ठान्त-228


शिलुक के एक शिलालेख को सन् 1894 ई० के ‘जनरल रायल एशियाटिक सोसायटी’ के पृष्ट 6 पर उद्धृत किया गया है - शिलुक ने देवराजभट्टी का राज्य छीनकर त्रवणी और बल्ल देशों पर अपना राज्य स्थापित किया। बल्ल क्षेत्र के राजा देवराजभट्टी को पृथिवी पर पछाड़कर उसका राजसिंहासन और ताज छीन लिया। इस शिलुक के पुत्र झोट का बेटा भिलादित्य था जो अपने पुत्र कक्क को राज्य देकर हरद्वार चला गया, जहां पर 18 वर्ष बाद स्वर्गीय हो गया।

भिलादित्य के पुत्र कक्क ने व्याकरण तर्क आदि शास्त्र एवं शस्त्रों में पूर्ण निपुणता प्राप्त की। इसने मुद्रगिरि (मुंगेर) बिहार में गौण्डवंशियों को परास्त किया। भट्टीवंशी राजकुमारी पद्मिनी से विवाह करके इसने दोनों वंशों में सद्भावना स्थापित की। इस रानी से पुत्र बाऊक और दूसरी रानी दुर्लभदेवी से कक्कुक पुत्र का जन्म हुआ। इसका एक शिलालेख पटियाला में मिला है जिस पर लिखा है कि कक्कुक ने राज्याधिकार प्राप्त करके मरु, माड़, बल्ल, त्रवणी, अज्ज और गुर्जर वंशों में अपने सद्-व्यवहार से प्रतिष्ठा प्राप्त की। जनरल रायल एशियाटिक सोसायटी सन् 1895 ई० के पृष्ठ 517-518 पर लिखा है कि “कक्कुक ने रोहन्सकूप और मण्डौर में जयस्तम्भ स्थापित किए।” यह संस्कृत भाषा का महान् पण्डित था। एक शिलालेख का उल्लेख एपिग्राफिका इण्डिया के 9वें भाग में पृष्ठ 280 पर किया गया है। यह श्लोक राजा कक्कुक ने स्वयं बनाया था। इस विद्वान् राजा ने लिखा था कि “वह मनुष्य अतीव सौभाग्यशाली है जिसका यौवन काल विविध सांसारिक भोगों में, मध्यम-काल ऐश्वर्य में और वृद्धावस्था धार्मिक कार्यों में व्यतीत होती है।”

मण्डौर में काकवंश का पतन और हरयाणा को प्रस्थान -

इस कक्कुक के बाद इस वंश की राज्यसत्ता समाप्त हो गई और मण्डौर का शासन राठौरों के हाथ में आ गया। राव जोधा जी ने मण्डौर का ध्वंस करके जोधपुर नामक नगर को बसाकर वहां राजधानी और किले का निर्माण कराया। यहां से वैभवशून्य होने पर इस काकवंश के लोगों ने मरुभूमि को छोड़ दिया और यहां से जाकर हरयाणा के जींद जिले में रामरायपुर में अपनी सत्ता स्थिर की और बस्तियां बसाईं। यहां पर ये लोग कक्कर और काकराण नाम से आज भी प्रसिद्ध हैं। यहीं से जाकर इस वंश के जाट मेरठ कमिश्नरी, बिजनौर जिला और अम्बाला में जगाधरी के पास बस गए, जहां पर आज भी विद्यमान हैं। जगाधरी के निकट अरनावली गांव के काकराण जाट बड़े प्रसिद्ध हैं।

References


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